torsdag 20 maj 2010

Yezidier, tankekontroll och Swedenborg

Om man definierar en bra bok som en bok man gärna skulle vilja ha skrivit, så är Magnus Bärtås och Fredrik Ekmans böcker i mitt tycke bland de bästa böcker som skrivits på svenska. Båda böckerna, med titlarna "Orienterarsjukan och andra berättelser" och "Innanför Cirkeln: En resa bland yezidier, damanhurianer och swedenborgare" är essäsamlingar med fyra respektive tre texter. Essäerna innehåller som sig bör intressanta tankar och synvinklar på olika ämnen men det mest värdefulla enligt mig är att de också tillför nytt bakgrundsmaterial. Bärtås och Ekman resonerar inte bara om saker ut de intervjuar människor som har något att tillföra och reser själva till svårtillgängliga och intressanta platser.

Den intressantaste texten i "Orienterarsjukan" är "Delgados dröm" som handlar om tankekontrollens historia. Den innehåller en noggrann redogörelse för Jose M.R. Delgados forskning som mynnar ut i en intervju, år 2000, med den 86-årige forskaren. Delgado forskade på möjligheterna att kontrollera personers beteende utifrån, bland annat med hjälp av inopererade elektroder i hjärnan. Delgado beskrev 1974 sitt arbete inför den amerikanska kongressen på följande sätt:
Vi behöver ett program för psykokirurgi för politisk kontroll av vårt samhälle. Syftet är fysisk kontroll av tanken. Var och en som avviker från den givna normen kan korrigeras kirurgiskt.
Titelessän i "Orienterarsjukan" behandlar sjukdomsbegreppet i stort. Där tar författarna upp intressanta ämnen som jordätningens historia, elallergiker, debatten om DAMP/ADHD och gör ett besök på ett giljotinmuseum hemma hos änkan Eija-Riitta Ekelöf-Berliner-Mauer, vars make Berlinmuren dödades 1989. De två övriga essäerna behandlar apor samt dubbelgångare.

I "Innanför Cirkeln" är texterna längre, titeesesän är 218 sidor. Den behandlar yezidierna, ett kurdiskt folk som under lång tid betraktats som djävulsdyrkare av omgivningen. Författarna börjar med redovisa en del bakgrundsmaterial, därefter intervjuar de en del personer, yezidier och andra, med olika åsikter i frågan. Till slut tar den stora resan vid där författarna beger sig till det krigshärjade Irak för att besöka yezidiernas heliga tempel. En lärd essä som korsats med en äventyrlig reseskildring. De andra två texterna i "Innanför Cirkeln" handlar om damahurianernas jättelika, olovligt byggda, underjordiska "new age"-tempel i italienska alperna och om Swedenborg, hans kranium och hans kyrka (Nya Kyrkan).

1 kommentar:

  1. Hej!


    Vad roligt att du tycker att "Innanför Cirkeln: En resa bland yezidier, damanhurianer och swedenborgare" är intressant!


    Jag hamnade av en ren slump på din hemsida och kunde inte låta bli att påpeka en viktig sak för dig. Du skriver att Yezider (Ezider) är ett kurdiskt folk...det stämmer inte. Yezider är inte en religiös minoritet utan en etnisk minoritet. Visserligen går religionen (Sharfadin) och etniciteten (Yezid) hand i han eftersom man man föds som Yezid och har religionen sharfadin, men Yezider är inte en religion. Det är sorgligt att världen ser Yezider som en religion då de egentligen är ett urgammalt folk som har sin egna unika religion, kultur och språk.


    Kurder däremot är inte en etnicitet. Det är en samling av flera folkgrupper som för länge sedan tvingades konvertera till islam. Inom kurderna finns det bl.a. Yezider, Armenier, Iranier etc. som tvingats konvertera till islam. Eftersom detta skedde för länge sedan var folk mer konservativa vilket medförde att man ansåg att dessa som tvångs-konverterat till en annan religion inte

    tillhörde dem längre. Därav namnet "kurd" som inom många språk i mellanöstern betyder "de som har lämnat". Ett tydligt bevis för att detta stämmer är kurdernas språk. De säger att de talar kurdiska men det finns kurder som talar "kurdiska" men som inte förstår varandra. Hur kommer det sig?

    När dessa folkgrupper konverterade till islam hade de ju fortfarande sitt språk kvar (man kan ju inte glömma sitt språk bara för att man ändrar religion). Det gjorde att kurder nu talar Ezdiki (Yezidernas språk), Sorani, Badani etc. Den största delen av dagens "kurder" var ursprungligen Yezider. Det är därför som de flesta kurder idag talar "kurmanji" som egentligen är Ezdiki fast med ett annat namn.



    Med det sagt vill jag säga att det är verkligen olyckligt att Yeziderna kallas för "ett kurdiskt folk" när det egentligen är kurderna som härstammar från (bl.a.) Yeziderna. Det är synd och något som bör ändras på. Jag anklagar självklart inte dig eftersom du inte har skrivit "Innanför Cirkeln: En resa bland yezidier, damanhurianer och swedenborgare" men jag tror att det är viktigt att jag skriver till dig om detta så att du uppmärksammar detta eftersom du ändå har läst boken och har antagligen lite mer intresse i frågan.



    Jag tror att vi människor måste hjälpas åt för att hjälpa Yeziderna som hotas från alla håll, IS, Kurderna som vill kurdifisera dem och den ständiga okunskap som Yeziderna möts med.

    SvaraRadera