torsdag 16 juni 2011

"Frimicklarrasisterna på Expressen"

Nu har jag läst ut "De ska ju ändå dö: tio år i svensk underrättelsetjänst" av Gunnar Ekberg. Lättläst, innehållsrik och bitvis nästan spännande. Boken kan speciellt rekommenderas till dem som vill komplimentera sin bild av det politiska läget i slutet av sextio- och början av sjuttiotalet. Händelserna då hade ju utan tvekan en stark påverkan på de inblandade som satt i decennier senare. Det är först när jag läser denna bok som jag kan förstå hur Hans Holmér i sin bok "Olof Palme är skjuten!" kan spekulera i att den Japanska Röda Armen ligger bakom mordet på Palme och kopplingarna mellan den svenska rättshaveristen Lars Tingström och den palestinska terrororganisationen PFLP framstår som mer logiska (även om dessa inte alls berörs direkt i boken).

I mitt förra inlägg om boken skrev jag att den handlar om en annorlunda tid. Jag kan tänka mig att vissa människor skulle vilja protestera mot detta och mena att till exempel våldsromantik och besynnerliga världsuppfattningar fortfarande är vanligt förekommande inom den yttersta vänstern. Just PFLP var ju aktuella i Sverige i år efter att flygplanskaperskan Leila Khaleds (numer i PFLPs högsta råd) besök och deltagande i flera 1 Maj-evenemang (Gudmundson, Proletären, NewsMill, Expressen). Som belägg för min uppfattning skulle jag dock vilja föra fram följande citat som återges i boken. Det är hämtat ur FFAGs (Folkfrontens Arbetsgrupper) informationsblad nr.7, 1972, och handlar om attentat mot den Israeliska truppen vid OS i Munchen 1972:

Sedan Hitler, Krupp & Co.genomförde sitt folkmord på judar, och Per-Albin Hansson och Frankie Roosvelt hjälpte till att med att från Sverige och USA utvisa de judar som var på flykt, har det utvecklats därhän att den imperialistiska borgarklassen älskar judar. Maffian älskar judar och vill samarbeta med Judiska Försvarsförbundet (som förtjust tackar ja); Olof Palme sitter och gottar sig i en judisk kalott i synagogan i Stockholm; den västtyska polisen tindrar med davidsstjärnor i ögonen och 'skyddar' vad man uppfattar som 'judiska idrottsmän', och förföljer araber; frimicklarrasisterna på Expressen kräver folkmord på palestinier för att skydda judar; och Fib-aktuellt fyller tretton sidor med israeliska lår, fittor och bröstvårtor för alla judeälskare att runka till


Om det finns någon vänsterorganisation idag som skulle välja att kommentera ett terroristdåd på motsvarande sätt är jag intresserad av att få ett tips.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar