måndag 23 juli 2012

Behärskningens svåra konst

Som andra konstaterat innan mig så är det ofta, om man har en svaghet, bättre att avstå helt från det frestande än att utsätta sig och försöka behärska sig. Eftersom jag nu valt att börja köpa böcker mer aktivt igen, så har jag inte kunna låta bli att fylla på samlingarna ytterligare. Denna gång är det Bokförlaget h:ströms tur att få sig en släng av sleven. Jag hade tänkt att ta del av deras sommarrea men istället blev det några böcker som jag borde köpt tidigare: Nikanor Teratologen "Att hata allt mänskligt liv" (Bokus) och Peter Sotos "Show adult" (Bokus). Angående den senare titeln har jag haft en viss diskussion med mig själv angående översättningar till svenska från engelska. Jag har haft lite svårt för detta och inte riktigt sett behovet av denna typ av översättning, speciellt inte för så smal litteratur som detta. Men insikten om hur mycket bättre jag behärskar svenska än engelska har växt inom mig. Kopplat till att det onekligen finns svenskspråkiga som kan engelska bättre än jag, så har min inställning till översatt litteratur ändrats. Detta bygger dock naturligtvis på att översättningen är bra. Denna sista boken i min beställning är i alla fall en reabok: ett tidigt Subaltern nummer för 12 kr.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar