tisdag 14 augusti 2012

Hölls Bollhusmötet i Bollhuset?

I samband med utgivningen av Herman Lindqvists memoarer "Mitt i allt" har det utbrutit en strid kring Lindqvists skildring av det så kallade "Bollhusmötet" i Uppsala 1939. En detalj i detta har väckt min nyfikenhet. I Dagens Nyheter publicerades (i papperstidningen) en affisch om mötet från 1939. Där står att mötet äger rum i "Kårens tennishall". En sökning efter "bollhuset" på Wikipedia meddelar att ordet kan syfta på bollhus i Stockholm eller Lund, eller på "Studenternas tennispaviljong" i Uppsala. Kallades verkligen platsen för mötet i Uppsala för "Bollhuset" eller är ordet "Bollhusmöte" en efterhandskonstruktion? Om beteckningen är tillkommen i efterhand, finns det någon poäng med att den liknar "Bollhuseden", ett helt annat historiskt skeende?

3 kommentarer:

  1. Hej, ja det kallades redan då för bollhuset.

    SvaraRadera
  2. OK, men tydligen var namnet "Bollhuset" inte tillräckligt accepterat för att få stå med på mötesaffischen. Där står det ju, som sagt, "Kårens tennishall".

    SvaraRadera
  3. Nordisk familjebok 1920 har en karta över Uppsala där man kan se Studenternas gymnastikhus (78.) utan tennishall och med Uppsalas gamla Tennispaviljong (79.) mitt emot gymnastikhuset, på andra sidan vägen. Jag var som liten grabb, på 50-talet, med min pappa och tittade på tennis där. Jag tror att det brann upp senast tidigt 60-tal.
    http://runeberg.org/nfcj/0667.html
    T L

    SvaraRadera