torsdag 2 augusti 2012

Rituella övergrepp

Första gången jag blev medveten om Erik Rodenborg var någon gång under första halvan av 1990-talet då han var på TV och pratade om att det existerade hemliga sammanslutningar av ondskefulla satanister. Jag kommer ihåg det som att han presenterades som någon sorts forskare inom religionshistoria, vilket nog kan vara sant. Senare följde jag flera av hans inlägg i debatten om rituella övergrepp där han var en av dem som menade att det faktiskt fanns stora nätverk av pedofiler bland samhällets toppar som utförde och mörklade organiserade övergrepp på barn. Och detta är ämnen som Rodenborg fortfarande aktivt skriver om på sina olika bloggar: en recension av boken "Ritual abuse in the twenty-first century" och ett inlägg om Betty May och Aleister Crowley. Han skriver också om mycket mer: teosofi, astronomi, politik och arkeologi.

3 kommentarer:

  1. Erik Rodenborg gjorde bort sig inför hela svenska folket i programmet Taxi i Sveriges television. Uppträdde där som en konspirationshysterisk mupp som inte ens kunde uttala Aleister Crowleys namn rätt. Något senare gjorde han bort sig inför det akademiska etablissementet genom licentiatuppsatsen Lagen och dess profet: Aleister Crowley, thelema och satanismen. Denna sågades brutalt och fick Rodenborg att helt byta inriktning på sina fortsatta doktorandstudier, som sedermera avbröts. Rodenborg är nu persona non grata på religionshistoriska institutionen vid Stockholms universitet och verkar mest ägna sig åt bloggande om populistisk vänsterpolitik och satanistiska konspirationer. Den ökända licentiatuppsatsen finns på flera bibliotek och kan köpas från Föreningen Rädda individen. Läs den, Rodenborg är bara aningen mer sansad än Ann Ekeberg.

    SvaraRadera
  2. Jag vet inte om det är någon större mening att bemöta kommentarer på bloggar men jag vill ändå säga detta till Anonyms kommentar.

    Min lic-uppsats blev kanske "sågad" om man nu anser att Mattias Gardells opposition var saklig, men den blev faktiskt godkänd.

    Jag avbröt doktorandstudierna på eget initiativ våren 2007.

    Jag är faktiskt inte "persona non grata" på institutionen utan deltar ganska ofta på forskarseminarierna.

    Man kan ju ha vilka åsikter man vill om min syn på "satanism", men man bör nog ändå bygga sin bedömning på fakta och inte på egna påhitt.

    SvaraRadera
  3. Erik Rodenborg kan tydligen ses på Feministiskt Forum den 10:e maj klockan 16-17 i Erlandersalen på ABF-huset om du har vägarna förbi: http://femiforum.files.wordpress.com/2014/04/femforum-program14-webb.pdf

    SvaraRadera