fredag 2 november 2012

Mitt Romney är inte kristen

Jag har länge funderat över om jag behöver göra detta inlägg eller inte. Men efter att igår hört ytterligare en reporter på radio som verkat tveka över Mitt Romneys religiösa hemmahörighet bestämde jag mig för att göra det.

Den amerikanske presidentkandidaten Mitt Romney är mormon och mormoner är inte kristna. Detta är inte något som bara konservativa kristna i USA menar, utan är den enda rimliga tolkningen. Mormoner är inte kristna i exakt samma mening som kristna inte är judar. Det vill säga: mormonerna accepterar och använder den kristna bibeln, precis som kristna accepterar gamla testamentet i bibeln. Mormonerna menar att de tillber samma gud som de kristna, precis som de kristna menar att de tillber samma gud som judarna. Men precis som kristendomen i förhållande till judendomen, så finns det så många nya delar i mormonismen som inte finns i kristendomen så att det blivit en ny religion. För kristendomen är det sådant som tron på Jesus som guds son och vår frälsare, det nya testamentet och så vidare som skiljer den från judendomen. För mormonismen är det bland annat tron att Jesus efter återuppståndelsen begav sig till Nordamerika, att Joseph Smith fick i uppdrag av gud att skapa den enda sanna kyrkan, ett tredje testamente (Mormons bok) och så vidare, som gör att det inte är en del av kristendomen.   

3 kommentarer:

  1. Eller också tänker man såhär:

    Pingstkyrkan kan ju inte vara kristen för de fokuserar ju på Pingsten. Missionskyrkan kan jag inte vara kristen för de fokuserar ju på missionen. Svenska kyrkan kan ju inte vara kristen för de fokuserar ju på att vara "Sveriges" kyrka, osv.

    Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga är mig veterligt en av få kyrkor, kanske den enda som bär mästarens namn, och den utesluter man direkt som icke-kristen. Mycket märkligt!

    (Mormonkyrkan heter den föresten inte, det är belackarna som har det som smeknamn och inte kan respektera det korrekta namnet på kyrkan. Antar att namnet sticker i ögonen..).

    Ville ställa resonemanget på sin spets eftersom du inte vill inse att Jesu Kristi Kyrka har Frälsaren i fokus och dess medlemmar strävar efter att följa hans exempel i ord och handling.

    Jag skulle vara mycket försiktig med att döma min nästa till antikrist. Det känns allvarligt och jag skulle inte vilja ha det på mitt samvete den dag man själv står inför mästaren för att rannsakas hur man har varit mot sin nästa.

    Kalla de vad du vill, men de som tror på Herren Jesus Kristus, anser honom vara Guds son och har en uppriktig önskan att leva efter hans ord - låt de få kalla sig Kristna. Jag ser ingen tydligare definition på att vara kristen.

    Detta är första gången jag kommenterar ett inlägg på nätet, men jag är medlem i ovanstående kyrka och blir väldigt ledsen när jag anses ta avstånd från Frälsaren.
    Jag kanske inte alltid lyckas få ihop livet som jag vill men min önskan och vilja är att följa Honom.

    SvaraRadera
  2. Detta inlägg var inte avsett att såra även om vi i sak tycker olika om frågan.

    Angående kyrkans namn vill jag peka på Wikipedia där man har sidor både för Mormonism och för The Church of Jesus Christ of Latter-day Saints, där det första syftar på hela den religiösa traditionen, och den senare är en kyrka i traditionen. Det finns ju andra mormonska kyrkor än LDS.

    Angående huruvida Mormonismen är en del av kristendomen eller inte, så kan man naturligtvis ha olika uppfattningar. Wikipedia om Mormonism ger uttryck för båda uppfattningarna: "Mormonism is indistinguishable from Christianity" samt "To those for whom Christianity is defined by that orthodoxy, Mormonism's differences place it outside the umbrella of Christianity altogether". Jag tillhör helt enkelt de som tror det senare.

    SvaraRadera
  3. Mormoner är INTE kristna.Det är ett faktum.
    http://gospel.jesuslever.eu/?s=Mormoner
    /Maria

    SvaraRadera