måndag 11 april 2016

Not a bug, a feature

I mjukvaruutveckling finns ett gammalt uttryck som lyder:
It is not a bug, it is a (undocumented) feature
(Wikipedia)
Uttrycket används för att (skämtsamt) bortförklara brister i ett program med att de egentligen är fördelar. Att försöka bemöta kritik mot en svaghet genom att framställa den som en styrka är naturligtvis något som går att tillämpa på många andra områden än programmering. På sista tiden har jag slagits av några reklamkampanjer som försöker använda precis denna strategi.

På Preem har man säkert länge skämts över att man serverar dålig korv med lite kött i. Men detta försöker man nu vända genom att framställa det som en fördel: Preem först med korv med lägre kötthalt. Äntligen kan du köpa något som kallas korv men som bara innehåller 50% kött. Det magiska ligger i ordet "klimatsmart" och DN hakar på (Nu ska korven bli klimatsmart). Preem har dock naturligtvis fel: korv med mindre än hälften kött har sålts under lång tid. I ett test av Råd och Rön från 2008 innehöll vissa korvar så lite som 32% kött. Men snart når nog Preem ända fram.

För ett företag som McDonalds är lönekostnaden en helt avgörande faktor för lönesamheten med tanke på hur lite de lägger på råvaror. Och om man vill hitta billig arbetskraft till okvalificerat arbete är naturligtvis ungdomar en lämplig målgrupp. Att anställa outbildade som andra arbetsgivare inte vill ha kan ju framstå som ett problem men även detta går att vända till något positivt: Kalla oss galna, men vi tror på Sveriges ungdomar. Även detta trick verkar fått bra respons: dåvarande statsminister Fredrik Reinfeldt ska ha läst högt ur McDonalds annons i Almedalen. I nästa steg är det lätt att tänka sig att McDonalds tror så mycket på grupper ännu längre från arbetsmarknaden att man till och med kan låta dem arbeta gratis.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar