söndag 5 februari 2017

Uvell om #jagärhär

En del av er undrar kanske vad den borgerliga debattören Rebecca Weidmo Uvell tycker om Facebook-aktivisterna i #jagärhär som arbetar med att fylla kommentarsfält med positiva åsikter om mångkultur, feminism och så vidare. Eftersom man inte längre kan läsa det på Uvells blogg återpublicerar jag inlägget här:

Några av er kanske har läst min kritik mot Facebook-gruppen #jagähär.

Bakgrunden är att jag sökte medlemsskap efter att ha hittat gruppen under en artikel i mitt flöde, där hela kommentarfältet fylldes av #jagärhär efter positiva kommentarer .

Jag sökte för att jag var nyfiken. Jag har själv drabbats av näthat som ni vet och ville kolla hur de jobbar, kanske även engagera mig i något. Men jag sökte också information till den bok jag skrivern på påverkan och sociala medier.

Jag blev inte nekad. Jag blev blockad.

För att jag ens sökte medlemsskap, i en grupp med 40 000 medlemmar.

Administratörerna är bland en chef på SVT Göteborg och hans fru, också journalist. De angav som skäl till blocken att de inte vill ha hat och hot och att eftersom de förmodade att jag skulle leverera det fick jag inte ens chansen. Mina åsikter jämställdes med nazism. Inte så att han kallade dem det utan på direkta frågor om vilka åsikter som blockades gav han nazism, sexism och rasism som exempel men vägrade svara på hur mina åsikter kvalade in.

Jag vill betona att jag tycker att den här formen av nätktivism är intressant och ett kreativt initiativ i grunden. Syftet är gott. Att hitta ett svar på att framför allt kommentarsfält har dominerats av rasister av olika grad. Oförskäma, otrevliga eller till och med hatiska kommentarer.  Människor som inte kan bete sig ordentligt och där en stor del luftar rasistiska åsikter.

Jag har redan skrivit om gruppen i min kommande bok. Inte individerna alls utan bara projektet och hur de jobbar. För att det är ett intressant projekt, nätaktivism.

Däremot är det tydligt att även om syftet var bra blir utförandet mindre bra. Inte ens en grupp som vill jobba mot näthat och fördomar kan hålla sig ifrån att själva, på administratörsnivå, har fördomar. För det var inte för att jag sagt eller gjort något olämpligt i gruppen som renderade en block. Utan jag blockades i preventivt syfte, baserat på rena fördomar.

Det också tyvärr ett bra exempel på att sådana här initiativ som påstås vara opolitiska inte alls är det. Utan är ytterligare ett forum för vänsteråsikter. Först beskyller de borgerliga för att inte engagera sig i antirasism. När man vill göra det blockas man. Och de kan säga att man inte engagerar sig. Ett självspelande piano.

Det är också tyvärr ytterligare ett exempel på när tolerans och vi-gillar-olika

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar