tisdag 14 mars 2017

Den nya rasismen

Fortsättning på intervju med den öppne rasisten Daniel Lampinen i serien Svenska bloggare. Till del ett.

F: Utifrån sett är det väldigt lätt att tro att din beskrivning av dig själv som rasist och din inblandning i detta diskrimineringsfall är ytliga provokationer från din sida. Är det sant och spelar det någon roll om folk tror det?

Jag kallar mig själv för rasist och jag formulerar det som jag kallar för den nya rasismen: Den nya rasismen.


F: Just detta med att du kallar dig för rasist. Du har ju försökt att göra en karriär på att utsätta dig för obehagliga saker ("pinsamhetskonsult"). Att öppet kalla sig för rasist, är inte det bara ytterligare en otrevlig sak att göra?

Det är verkligen inte "bara" den mentala utmaningen med att kalla sig själv för rasist som är grejen. Kallar sig själv för rasist gör man också för att till exempel visa att man inte är rädd för antirasister som använder rasistkortet som ett vapen. Att det i princip bara är en som tidigare visat sig benägen att lansera sig som pinsamhetskonsult som kallar sig själv för rasist, fungerar för övrigt som en indikation på hur mycket skam som finns i ordet "rasist". Vilket gör att antirasisterna kan hålla smygrasistdemokraterna i koppel. Vilket cementerar hierarkier i det offentliga samtalet. Vilket i sin tur påverkar migrationspolitiken. Och har gjort så under ett antal årtionden. Det bör vara lätt att tänka sig in i hur vår migrationspolitik hade sett ut om ingen varit rädd för att kalla sig själv för eller att bli kallad för rasist.

F: Har du gjort något annat med ditt rasistiska engagemang? Engagerat dig i någon rörelse som vill stoppa invandringen till exempel? Har du blivit kontaktad av andra personer med rasistiska åsikter?

Jag har i princip bara sysslat med metapolitik. Förutsättningarna för att göra något partipolitiskt saknas så länge stödet för mina metapolitiska projekt är så här pass lågt. För mig personligen finns det dock alltid möjligheter att ta vägar framåt genom att jobba mer individuellt och uppvakta enskilda individer (istället för att försöka bli viral).

F: Vilken typ av beslut är det för dig att arbeta med metapolitik och inte praktiskt? Är det ett taktiskt, för att du bedömer det som den mest framkomliga vägen, eller ett personligt, för att det känns mest tilltalande för dig? Eller något annat?

Det är inte direkt ett "beslut". Det bara blir som det blir.

F: När Nordiska Motståndsrörelsen demonstrerar är det en mängd personer som öppet kallar sig rasister, som i praktisk handling vill göra intryck på omgivningen. Inom Sverigedemokraterna har man gjort bedömningen att för att kunna påverka migrationspolitiken effektivt är det viktigt att inte kalla sig för rasist. Men du har valt en egen väg?  

De kallar inte sig själva för rasister! I den svenskspråkiga världen är det, vad jag vet, bara jag och Janne som gör det!


F: Om man som Magnus Söderman, aktiv i Nordiska Motståndsrörelsen, skrivit en bok som heter "Rasist, javisst" så är man väl inte helt främmande för begreppet. Även på en sida som denna så sticker de inte under stol med sin "biologiska världsåskådning". Men återigen, en sådan stolthet över att vara ensam om sina åsikter. Om man brinner för det man tror på blir man väl snarare glad när andra tycker samma sak?

Jag har inte sagt att jag kände till den boken, vilket jag inte gjorde. Ska snarast läsa på om boken. Och det är synd att nån kan göra tolkningen att jag skulle mena att jag är ensam om mina ÅSIKTER. (Det finns till exempel mer än 800 000 smygrasistdemokrater. Det jag däremot är i princip ensam om, är att kalla mig själv för rasist.) Det är också extremt synd att nån kan göra tolkningen att jag inte skulle vilja att folk ska göra samma sak som mig. Jag är i extremt stort behov av folk som backar mig, genom att till att börja med följa mig (användarnamn daniellampinen) och/eller den nya sekularismen (användarnamn nyasekularismen) på sociala medier.

F: För en som är van att vara aktiv på sociala media verkar Google Docs vara ett konstigt verktyg för att sprida information?

Jag använder docs.google.com/document... när den plattformen passar för det som jag vill förmedla. Produkten/appen Document känns snäppet "fräschare" än bloggplattformar, och mycket "fräschare" än egna domäner, när man vill publicera långa texter och göra ord till länkar. Det blir mer socialt om man finns på samma plattform för samma stora företag som alla andra. Och att man kan öppna upp och dela dokument som tidigare varit låsta, är praktiskt och väldigt internet. docs.google.com/spreadsheets är dessutom den givna plattformen om man, som jag, i kalkylbladsform vill visa upp översikter av min ekonomi - Daniel Lampinen / Economy - och mitt resande: Daniel Lampinen / Travel dreams. Båda produkterna/apparna Document och Spreadsheets är extremt lättredigerade. Man har flikar öppna i webbläsaren och skriver in eller suddar bort när man vill uppdatera utan att behöva klicka spara.

F: Jag vet inte om någon är intresserad av en djup diskussion om plattformar men fungerar Google docs för dig, är det någon som besöker sidorna?

Klart det är "någon" som besöker docs.google.com-sidorna. Folk är ju inte så sugna på att läsa långa texter. Men de långa texter jag ändå har, vill jag ofta ha på docs.google.com-sidor och inte på bloggplattformar eller egna domäner.

F: Om vi backar lite skulle jag vilja fråga lite mer om metoder på internet: du är förtjust i poddar. Hur många poddar driver du? Varför tycker du så mycket om det?

Just nu Lampinenpodden och Dokusåpapodden med radarparet. Jag nätverkar samtidigt som jag spelar in. Och får säga saker som jag vill ha sagt.

F: Är det något du vill förändra/förbättra med ditt sociala medie-användande?


Vill alltid förbättre allt, blir aldrig nöjd.

F: Vad skulle du beteckna som en förbättring?

Förbättringar är det som jag från fall till fall kallar för förbättringar i min egen prestation. Att bli följd av de riktigt stora massorna är varken något som jag tror att jag kan bli eller som jag satsar på, även om det hade varit fantastiskt.

F: Har du några tips på bra bloggar eller andra bra saker på internet?

Nej. Blir för snuttifierande. Jag kan tipsa om internet som helhet.

F: Finns det inga andra profiler som du själv speciellt följer?

Jag vill samarbeta med alla och SKULLE KUNNA följa vem som helst!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar